amanda-kolik

PHU vad jobbigt jag haft det den här förmiddagen..
Imorse när vi kom till stallet så stod gia och skakade, och då menade jag verkligen skakade, riktigt ordentligt, hon flåsade jättemycket och sparkade med bakbenen och hennes ögon såg oroliga och osäkra ut, fan vad rädd jag blev och fick typ panik, min första tanke var, vad fan händer, hon kommer att dö.! så ringde direkt till mamma och mamma skyndade sig till stallet! Gia hade alltså fått kolik. Hon sparkade mot magen osv, och magen var helt tyst, så tog ut henne direkt och gick ut och gick med henne medans mamma ringde vetrinären. Vi provade också feber men den låg på 38.0 så var inget fel med det. Vetrinären sa att det lät som kolik, så vi skulle gå med henne ett tag och avvakta några timmar, skulle de bli värre skulle vi ringa igen.
Så jag har gått med gia ett bra tag på förmiddagen sen ställde vi in henne, och nu varken skakade hon eller sparkade mot magen och den lät även men hon verkade lite slö.
Men jag hade ju ida-kurs med pikkan, så först tänkte jag, vi ställer in den men jag for endå, och morfar hade lite koll på gia. Om pikkans dressyrtränig berättar jag om sen då jag har mera tid, då kommer även film!
Iallafall när vi kom hem var hon betydligt piggare och normal, så hon är nu ute i hagen och fick en liten sodd hö, men ska ut och kolla till henne nu igen samt gå en liten prommenad till.
Vet inte vars hon kan ha fått det ifrån, hon får ju 7 kg hö per dag, som är normalt eller bra för en c-ponny, iallafall gia. Sen kan dom ju få det om höet är fryset, men det är inte vårat hö, det är väldigt torrt..
Men aja, nu bryr jag mig bara om att hon blir bättre som hon redan blivit, men ska ut igen nu och kolla till henne! :)


min vackra flicka, !

Kommentarer
Postat av: Olivia

Fy va rädd jag blev när jag läste dom första meningarna! :o Roligt att hon mår bättre nu(: <3

Kram

2010-12-18 @ 15:19:27
URL: http://ponnybrudarna.blogg.se/
Postat av: agnes

Jag skulle dö av skräck om jag var du. Bra att det gick bra:D

2010-12-18 @ 16:37:25
URL: http://powniiryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0