amanda-hästar&pengar

Jag tänkte skriva ett inlägg om hästsporten och pengar, det här är mina åsikter..
Ridsporten har med en hel del pengar att göra, om man kan kolla bara prisskillnaden på hästen, 5000:- till miljoner kronor. Alla har inte råd att köpa tex en ponny för 100 000 kr, alla har inte råd att köpa en häst för 10 000 kr, alla har inte råd att ha häst alls! Allt runt om hästen kostar också en hel del!
Men nu finns det så mycket utrustning, märkes grejjer! tex, en GPA hjälm, 6000 kr, eller en hjälm från hööks för 500 kr. Varför väljer man den dyrare om man fick välja? Jo för det är en märkeshjälm, den är snyggare, visst känner ni igen er? Varför köpa ett scapa schabrak för 1000 kr och inte ett schabrak från hööks för 199 kr? Jo för att det är ett märkesschabrak och det är snyggare! Men, tror ni det går bättre för att ni har ett dyrare schabrak? Tror ni hästen bryr er? Det tror inte jag!
Okej, jag har en sån hjälm själv, och jag är en person som vill ha snygga nya grejjer, även fast jag vet att det inte kommer bli någon skillnad i min ridning för att jag köper en ny hjälm eller schabrak!
Varför inte lägga pengarna på en träning för en tränare istället? På så sätt kan du förbättra din ridning!
Att bli bäst, att komma till VM tex, jo, nästan alla som är med där har pengar! Rider verkligen alla så bra som man tror eller har dom bara oerhört dyra och fina hästar som kostar en förmögenhet!? Det är något man kan fundera på.
Visst finns det dom som förbättrar hästen med utbildning och träning kommer dit upp, men i slutändan har dom inte hästar för bara 100 000 kr, utan mycket mera. Det ska vara stamtavlor, hästarna ska bli så bra som möjligt, men har det hästarna så kul? Vilken press dom ska ha på sig, har människorna det så kul? Nog kan man ha lika kul med en häst för 20 000 och rida lugnt i skog och mark och tävla mindre tävlingar! Då får du själv spendera din tid med hästen och pyssla med den, inte som dom bästa som inte ens borstar sin häst själv utan när dom kommer är det bara att hoppa upp och rida sedan när du är klar tar någon hand om den igen? Hur nära kommer du din häst igentligen?
Så enligt mig så har nästan allting med hästar att göra, så är pengarna i bakgrunden!

Några kanske tycker jag har fel nu, några kanske håller med mig, men det här är det jag tycker!
Ni kan gärna säga vad ni också tycker, jag ska inte säga att någon annan har fel, det här är väll en smaksak?
Men skulle vara kul ifall ni läste igenom allting och slänger iväg en kommentar om vad du tycker :)

Kommentarer
Postat av: Maja

Håller med=)

2010-11-15 @ 18:34:56
URL: http://vinterponnyer.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag håller med dig.. Jag har varit med om att på vissa stall får man inte komma med gamla travare och tro att man får hyra stallplats.. Nej man måste ha ett halvblod eller dyrare häst för att kunna vara med i gänget..

detta tycker jag är fel.. Jag tycker även att vissa billiga hästar är minst lika fina som dom hästarna som går för flera tusen..

2010-11-16 @ 14:17:17
URL: http://www.cellen.bloggagratis.se
Postat av: Adelina

Jag håller med :) bara för att föräldrarna har råd med en dyr häst åt sin dotter så innebär det inte att hon bethöver rida något vidare. En som rider en 20 tusen häst kan rida minst lika bra, det sitter inte i pengarna. Men visst har dem som har rika föräldrar bättre förutsättningar och inte lika lång väg att gå för att komma upp i högre klasser.

Allt handlar bara om att ha dyraste och nyaste sakerna, lite tråkigt tycker jag!

2010-11-16 @ 14:48:47
URL: http://dressyrpedro.blogg.se/
Postat av: elin

helt rätt! :)

2010-11-16 @ 20:07:26
URL: http://hietalaelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0