Svaren på frågestunden

olivia om Frågestund'
hur högt tror ni att ni kommer kunna hoppa med era hästar totalt en hel bana innan 2011? :):]
svar:
amanda: Kommer inte hoppa på höjder detta år, men kommer väll ligga runt 90 (LB) ibland nått språng på högre, men höjder tar vi nästa år:)

angelina: Jag kommer inte häller ligga på dom höga höjderna. Kanske nått språng då och då. Men ingen bana just nu iaf.

Michelle om Frågestund:
Vad skulle min ponny passa i för outfit? Den är vit.
Vad tycker ni om boots?
Vad tycker ni om stubb på hästar/ponnyer?
Om ni fick 1 miljon tsm vad skulle ni göra för dem?
Kram Michelle!
Svar:
amanda: En vit ponny tycker jag är riktigt snygg i rött och marinblå!
Boots är väll riktigt bra, hindrar så dem inte trampar sig, men har man de för ofta blir det lätt skav.
Stubb tycker jag är riktigt häftigt och ser sportigt ut, dock passar inte alla hästar i stubb.
Ifall vi fick 1 miljon tillsammans skulle vi nog resa utomlands:)

angelina: Vita ponnyer passar sjukt bra i de mesta men jag gillar bäst när dom har marinblå!
Boost är riktigt bra om hästen trampar sig lätt. Jag andvänder boots på Bella ganska ofta och när hon har dem går hon ordentligare.
Stubb gör så att hästen ser ut att få en grövre hals. Det ser även sportigt och busigt ut. Hästar/Ponnyer som har väldigt smal hals borde testa de!
Ifall vi fick 1 miljon tillsammans skulle vi nog resa utomlands:)

Anonym om Frågestund: Vad är det högsta ni har hoppat med era ponnyer?
Till amanda: Kan du berätta din överraskning?;D
Till angelina: När blir din och bellas första tävling tilsamans?
Svar:
amanda: 120cm.
hihi njae, kanske ikväll, men isåfall riktigt sent, men blir nog imorgon istället(a)

angelina: Vanillin:120cm och med Bella: 85cm
Eftersom att Bella inte har något mätintyg kan jag inte tävla henne förren nästa år. Men på våran ridskola i vinter ska vi ha ett KM. och då kanske vi ska vara med om det finns en låg klass och vara utomtävlan bara för att få vara med och vänja henne lite sen får vi se om jag kommer starta någon tävling nästa år. Inte säkert men!

Frida om Frågestund:
När ska du tävla Gia nästa gång Amanda? :)
Svar:
amanda: På lördag, dock bara en LC runda.

Sanna om Frågestund:
Om ni bor i norrland, borde inteeran tävlingsesång bli kortare? :)
Svar:
båda: Den blir ju inte kortare men det finns inte lika många tävlingar att välja mellan. Men vi tävlar ändå inte mer än 1-2 ggr i månaden.

ida om Frågestund:
till båda:
*vad har ni för märke på era hoppsadlar till bella,vannis,gia?
*vad är det högsta ni fått för % på en dressyrtävling, och viken klass var det då?
till amanda: vad är det högsta du hoppat med en ponny/häst och vem var det då?
till angelina: hur många gånger rider du vannis & bella i veckan?
Svar:
Amanda: Pessoa sadel.
68% på en LC:2 och en LB:0
Gia & Sorino 120cm.

Angelina: Bella & Vannis delar på min Hubertus hoppsadel.
60% i LB:1 (med Vanillin)
Jadu det är väldigt olika. Men jag har ofta 2 vilodagar i veckan eller mer.

amanda Johansson ([email protected]) om Frågestund:
vad har ni för mål 2010 & 2011? :)
Svar:
amanda: Mål för 2010 var att få gia stadigare och bättre i dressyren och det tycker jag redan att vi uppnått, några mer mål har vi inte satt upp.
För 2011 har vi inga bestämmda mål ännu.

angelina: Mål för 2010 var att tävla LA hoppning med Vanillin. Vi hade 2 planerade tävlingar men tyvär hann hon bli halt så vi kunde tyvär inte nå upp till vårat mål.
Mål för 2011 är nu att tävla upp till LA med Vaillin.
Med Bella har jag inga ännu.

Zwomph/zelda om Frågestund:
hej! hur känns det att galoppera barbacka egentligen?
Svar: HAha denna fråga diggar vi;)
Ja, men det är väll underbart!? en härlig känsla, varmt och mysigt, man svävar fram!

olivia om Frågestund:
Vilken häst var den första ni hade :):]
Svar:
amanda: Min B-ponny Fruttis:')
angelina: Min C-ponny Yjasmine.

amanda-du-vet om Frågestund:
Angelina hur många hästar har du??
Svar:
Hamilton (a-ponny) Vanillin (c-ponny) Beauty For Bell (d-ponny)

Z om Frågestund:
Angelina och Amanda - hur länge har ni ridit?
Svar:
amanda: sedan jag var 4 år.
angelina: inprincip hela livet.

Anonym om Frågestund:
till angelina: Vad tycker du om Beauty for bell´s utveckling?
till amanda: hur länge har du haft gia och vad har hon för personlighet?
Svar:
amanda: Fick henne den 14 Januai 2009. Hon är speciell, lite blyg, men när man känner henne är hon underbar!
angelina: Det har gått sjukt fort frammåt! Hon utväcklas mer & mer för varjedag!

Alva Stenberg om Frågestund:
Till Amanda: Gillar du andra färger än skäckar?
Till Angelina: Vem gillar du beest Bella eller Vannis?
Till båda: valack sto eller hingst?
Svar:
amanda: HAHA antagligen? Bryr mig faktiskt ingenting om färgen på hästen.:)
Borde faktiskt tycka valack, men som jag är så på något vis fastnar jag alltid för ston!
angelina: Båda lika mycket!:)
Jag är förälskad i ston!!

isabel ([email protected]) om Frågestund:
amanda & angelina: vad anser ni är era bästa/sämsta sidor inom ridningen? :)
amanda: vilket är ditt bästa hästminne?:]
angelina: visst får jag rida hammis när jag kommer upp till skeå på höstlovet? hihi :$<3
Svar:
amanda: sämsta: min sits, den är kass! bästa: blicken över hindren.
bästa hästminnet är nog min och goldmans tävling då vi vann!
angelina: Sämsta: Min sits är inte bra vissa dagar.... men ibland skärper jag mig Bästa: Jag trampar alltid ner hälen. och min balans.
Klart !

loisa om Frågestund:
amanda: vad är dina mål med gia under 2011? :)
angelina: vad är dina mål med bella och vannis under 2011?:)
Svar:
amanda: Tråkigt svar jag vet, men jag har fakiskt inte bestämmt några mål för 2011..
angelina: LA hoppning med Vanillin. Bella inga mål ännu!

Idaaaa:)! om Frågestund:
Hejsan!
jag undrar vilket/vilka bett ni rider på?
Hur hög är Bella, Vannis & Gia?
Svar:
amanda: Tredelat bett med fasta ringar & pelhamstång. Gia är 136,5 cm.
angelina: Stång och tredelat med fasta ringar på Bella. Och vanligt tedelat med en kula i mitten på Vannis.
Bella har inget mätintyg men vi själva har mätt henne till 147cm. Vanillin är 139cm.

sandra om Frågestund:
Till Amanda&Angelina
Hur länge har ni haft Gia & Vannis? =)
Svar:
amanda: Sen 14 januari 2009
angelina: Sen 12 mars 2009

Julia Sjölund!  ([email protected]) om Frågestund:
Jag undrar hur man kan träna att få en häst att stegra sig? ;D<3
Svar:
angelina: Antar att frågan är riktad mot mig.
Vanillin stegrade förr så fort vi mötte en bil/cykel jaa allt som går lite extra fort. De stegrade hon för. Så en dag var hon helt galen och stegrade helatiden. Jag gav henne nassor av beröm så att hon skulle lugna ner sig. Och sen bestämade jag mig för att göra det till ett komando. Jag började med att sitta barbaka och vara i halt och sen så smakade jag på henne och skänklade mycket och då stälde hon sig. och så höll jag på ett tag tills hon fattade de precis. Nu när vi kan det ordentligt så höjer jag handen och dra bak skänkeln mycket och smakar. Då ställer hon sig lugnt och fint, Nu när vi också gjort det till ett komando istället för att hon gör det för att hon är rädd har hon slutat att stegra för bilar. Nu gör hon det bara när hon blir riktigt riktigt rädd.
Jag ville aldrig lära henne det igentligen men det var en tjej som sa att dom brukar sluta stegra om dom kan det på komando ist. Vi gjorde det till något bra istället för att jag ska slippa vara rädd när jag rider ut.=)

Agnes  ([email protected]) om Frågestund:
vet ni vars man kan få tag på ett svart hackamore?
Svar:
Båda: Från Royal hästsport.
Finns biliga begagnade på tex: hastnet.se blocket.se tradera.com osv...:)





Kommentarer
Postat av: olivia

Tack för svaren! Roligt att läsa alla svar och man fick veta somånt man inte visste innan :) tex varför du lärde vanillin stegra ;)

2010-10-02 @ 21:41:22
URL: http://baraolivialas.blogg.se/
Postat av: Loella

VA TUSAN! Nu går det inte att kommentera Amandas inlägg igen -mutter- Iaf, STOR GRATTIS till nya ponnyn :))) Verkar jättefin och är ju löjligt lik Bea/Bella ;) Ni borde göra en kadrilj bara på skoj -hihi- Vad tänker du kalla henne? Tittade du på många innan du fastnade för henne? Kram kram!

2010-10-03 @ 13:01:36
URL: http://stallbrudarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0