amanda-några saker ni kanske inte visste

1O saker om mina ponnyer ni kanske inte visste:

· När jag köpte Gia kunde jag inte duscha henne med vattenslangen, hon fick panik. Nu går det duscha hela henne, ända upp till huvudet och hon står bara lugnt.

· Pikkans mamma heter Clio och tävlat MSV hoppning.

· Pikkans stam är Sweet Demand xx-Kingsettle Tankah - han var den allra första godkända ridponnyhingsten i Sverige och han har lämnat ett stort avtryck.

· Gia var väldigt nära på bli utdömd då hon inte ens höll att skritta på, hon blev halt av att bara skrittat i ca en vecka, så hon skulle få en sista chans av veterinärerna, då blev det bra, men det visade sig att det inte var inflamationen som var kvar utan att hon mest bara var stel i vänster has bak. Så med mycket kavaletti så gick det bort.

· Nästan alla hopptävlingar jag och Gia har varit på har vi haft oss 1 rosett hem.

· Pikkan har blivit galen kastat av mig och jag hamnat under henne och jag höll kvar tyglarna, hon började stegra och hennes framben var ca 5 cm från min mage.

· Gia har aldrig ens provat att bocka, dra sig iväg då man leder henne, sparkat eller bitit mot någon under den tiden hon varit hos mig iallafall.

· Gia är rädd för snabba rörelser, och vissa saker, och vissa människor tål hon inte, tex en veterinär kom till oss så stod hon och skakade och såg jätteosäker ut. En kompis satt sig upp i sadeln sen började Gia bara skena iväg.

· Jag har tränat Pikkan ganska mycket från marken så hon lyssnar på mig, vi ''leker'' även tillsammans i hagen ibland, men så kan hon bli för leksugen och då vill man inte vara nära henne, så man får sätta gränser.

· Pikkan kan vara problem att sko, speciellt höger bak.

Kommentarer
Postat av: Malin

å kan du inte berätta hur du gjorde när gia inte kunde duschas? har samma problem med min häst men tyvärr ska vi lämna henne :(

2011-04-19 @ 14:54:52
Postat av: Emelie Carlsson

duktiga hästar:D

2011-04-19 @ 15:29:06
URL: http://duvetmemme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0