amanda-akutsjuk

Nu blir det kanske ett litet rörigt inlägg, så ni kanske inte hänger med men det gör inte jag själv heller..
Jag tog in hästarna kring halv 1O ikväll, alla ville in så tog in dem, tog av dem täckerna osv och alla var helt normala, sedan gav jag dem kraftfoder och medans dem åt det så fixade jag även höet.
Men just då Pedro ätit upp kraftfodret och tagit någa tuggor av höet så började han hosta, och hosta och hosta, och det slutade inte. Efter ett tag började han skaka, och det rann en massa slem och snor ut både näsan och munnen på honom, men han hade ingen feber. Men vi fick akutringa distriktsveterinärerna. Vi pratade med henne och enligt våran förklaring så hade han fått foderstopp. Så vi skulle massera honom vid foderstrupen och även ut och gå med honom och efter ett tag ifall det går bra så ska det börja komma upp foder med slemmet.
Så vi masserade och gick med honom i ca en timme och det hade kommit lite, men inte speciellt mycket. Och han hostade fortfarande lite, och krampade lite men det var bättre iallafall.
Men vi ringde veterinären igen för annars skulle hon komma och spola upp i halsen på honom, hon frågade då ifall han ville äta något men det ville han inte, så då skulle hon komma.
Men efter bara ca 5-10 minuter efter vi pratat med veterinären sista gången så piggnade han upp och slutat hostat osv, och även då ville han äta igen, så vi ringde igen och då sa hon att ifall han vill äta så är det lugnt, då har det börjat gå tillbaka till normalt igen.
Så nu efter drygt två timmar i stallet är jag inne igen, men ska ut på ca 3O minuter och kolla till honom en sista gång för natten, men lär väll inte sova så speciellt bra endå.


finaste♥

Kommentarer
Postat av: Agnes - Hoppryttare i norrland;)

Nej usch vad hemskt:(

tur att du inte hade hunnit gå in i huset & detta hade hänt... :(<3

2011-08-19 @ 01:14:11
URL: http://dreamhunterz.blogg.se/
Postat av: Maria Kuusela

Usch så otäckt! Tur det redde upp sig!

2011-08-19 @ 09:11:19
Postat av: ellen

En av mina nordisar fick också foderstopp för några årsen, och det är verkligen jätteotäckt :(



Skönt att det gick bra för honom :)

2011-08-19 @ 11:17:19
URL: http://jagellens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0