amanda-dagens diss

Dagens diss går till folk som sätter hacket för långt ner!

Okej, ifall man kan bryta nosryggen på hästen vid hackamore har jag aldrig varit med om, har inte heller hört någon som varit med om det. Så ifall det är en lögn eller inte kan jag inte svara på, men visst så finns det säkert någon som haft den oturen och det kan ha hänt.
Men det jag inte förstår är andledningen till varför man sätter det för lång ner, har hört flertals skriva eller säga
''man kan inte bryta nosryggen på dom så då kan jag ha den där'' och tex ''jag är så mjuk i handen så det går bra''
Men jag förstår fortfarande inte andledningen till att ha det för långt ner. Det jag tror flera tycker är att hästen böjer nacken mycket lättare ifall du har det långt ner, och därmed tror dem att hästen går i form vilket den inte gör genom att bara böja på nacken lite.
Nej, jag tycker man ska ha hacket där det ska sitta, finns inga bortförklaringar till dem som sätter det för långt ner.
Dessutom så ifall man sätter hacket för långt ner så trycker det även över luftvägarna så hästen inte kan dra in den mängd luft den bör göra, vilket inte alls är bra!

Ett bra passande hackamore.


Ett hackamore som sitter för långt ner.


Skriv gärna era egna åsikter om detta, vad ni tycker om detta eller ifall ni håller med mig eller inte :)

Kommentarer
Postat av: Catrine

När hacket sitter såpass långt ner sitter det på brosket och då finns det risk för att bryta nosryggen på hästen. Sitter det däremot där det ska sitta är det nästintill omöjligt :)

2011-08-05 @ 20:43:43
URL: http://catrinek.blogg.se/
Postat av: Mye

Håller verkligen med dig!

2011-08-05 @ 20:46:09
URL: http://ponnysesamestreet.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Tack för svaret!:D

Hah min ponny är oxå okänd :/ fast de e i allt:P

ingen uppfödare, ingen mamma ingen pappa, inget:P

Men hur länge har du haft honom??:]

2011-08-05 @ 21:19:24
URL: http://jeniiz.blogg.se/
Postat av: Emelie :)

Tycker det ser heltohållet styggt ut att ha det så långt ner.. ..och det med luften är ju inte alls bra! :O

Håller helt med dig! :)

2011-08-07 @ 20:37:07
URL: http://emelieponnyryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0