amanda-svar på frågestunden

Nu tänkte jag svara på frågestunden, men är det något mer ni undrar så är det bara att fråga =)


Hur kommer det sig att ni rakar era hästar?
Är det för att ni tycker att det är snyggt eller för att det ska växa fram fin päls?
svar:
Jag rakar inte alls mina hästar för att det är snyggt, för jag tycker inte det är speciellt snyggt att ha en rakad häst, inte heller för att det ska växa fram fin päls, utan jag rakar dom eftersom jag rider i ridhus minst 1 gång i veckan och då blir dom ofta väldigt svettiga om dom är så lurviga.

Vart ifrån köpte du dina hästar?
Hur många ridbyxor har du?
hur många hjälmar har du?
Hur långt har du till ridhuset?
Hur är dina hästar till settet?
varför är ni så bäst? och bloggar så bäst?
svar:
Gia köpte jag i Sävar, (umeå) och Pikkan köpte jag i Timerå, vid sundsvall.
Oj, jag vet faktiskt inte men ca 7 par.
Jag har 3 stycken hjälmar.
Till ridhuset har vi ca 7 km, tar ca 10-15 minuter med transport.
Mina hästar är helt underbara på två olika sätt!
Hihi aww, tack!

Hur länge har du ridit?
Hur många hästar har ni haft och har ni alltid bott på gård med eget stall?
Hur många hästar har ni i ert stall? Hyr ni ut några boxplatser?
Hur ser ditt ridschema ut för Pikkan och Gia om veckorna?
svar:
Jag började rida på ridskola när jag var 4 år, sedan dess har jag ridit.
Vi har haft 3 andra ponnyer, (som vi inte har nu) Och vi har alltid bott på samma gård, men stallet byggde vi senare då vi skaffade våra första ponnyer.
Vi har tre ponnyer i stallet, och nej vi hyr inte ut.
Det varierar ganska mycket beroende på väder och hur hästarna känns, men rider Gia oftast 5-6 dagar i veckan och Pikkan 4-5 dagar i veckan.

Hur länge har du haft dina hästar?
När började du rida på ridskola?
Vem var din första häst?
Hur många tävlingar har du tävlat i hela ditt liv?
Hur ser en vanlig dag i stallet ut för dig?
Hur lång tid tog det att göra din ridbana?
svar:
Gia i drygt två år, Pikkan i snart 5 månader.
När jag var 4 år.
Min första ponny var Cochisen, Fruttis som hon kallades.
hur många tävlingar? Oj, det har jag faktiskt ingen aning om XD
En vanlig dag i stallet är mocka, utfodra, fixa för morgondagen, rida, borsta osv.
Våran ridbana tog ungifär en sommar att göra.

ska du vara med i nån tävling snart?
svar:
Ja, den 5 Mars med Gia i Luleå, dock bara en LD+5 och en LC.

Hur gör du för att hålla Gia ren?
svar:
Hahah jadu, det är fråga, jag har en allmänt ren ponny som inte gillar smutts, XD Hahah nä, men hon blir oftast väldigt smutsig efter bakbenen då hon kissar på sig själv, annars är hon oftast ren.
Men ett tips att få din häst extra ren är skimmelskampoo eller silvershampoo, då blir vita hästar riktigt rena!

Har du nåt tips till vad man klan göra om man har en häst med bläs som har hackamore och man inte vil bryta bläsen?
svar:
nej, jag har faktiskt ingen aning..

Vad anser du om hoppning, dressyr och NH?
Vad har du för mål med din ridning?
svar:
Jag tycker om både hoppning, dressyr och NH, och tycker att allt behövs för att få en sån bra träning som möjligt, du kommer även närmare din häst.
Jag har inga speciella mål, men det jag har bestämmt mig är bara att förbättre mig, utvecklas tillsammans med hästarna.

Har du något tips på hur man kan rida en häst på tygeln om den är överbyggd bak?
svar:
Att rida den som vilken häst som helst, men att se till att den går fram till handen och att du har med dig bakdelen, man kan alltid flytta bakdelen både innåt och utåt.
Det kan vara svårare, men allt fungerar bara man vill, det är bara att kämpa på :)

Vad ska du gå för gymnasium och hur ser dina planer ut för framtiden när det gäller hästar?
svar:
Helt ärligt, jag får ångerst över gymnasiumet, ska välja alladeles snart och jag vet inte vad ännu..
Framtiden vet jag inte något om ännu, men kommer nog ha kvar mina ponnyer ett tag till iallafall, :)

Vad rider du på för bett?
Ett likadant eller byter du ibland?
svar:
På Gia varierar jag väldigt ofta, och hon fungerar bra när jag byter. Men just nu rider jag alltid på tre eller tvådelat vanligt bett. Men vid hoppningen rider jag oftast på ''Kulbett'' eller pelhamstång.
På Pikkan rider jag med ett vanligt tvådelat, men ska prova ett tredelat på henne.

Vilka bloggar följer du?
Stämmer dina tankar du hade när du köpet Pikkan med hur hon är nu, eller hade du trott att det skulle gått mer/mindre framåt?
Din åsikt om pessoa?
Din åsikt om hackamore?
Föredrar du att rida med eller utan sadel?
Vilken ridsport tycker du minst om & varför? (t.ex. western, fälttävlan, galopp, trav, dressyr, hoppning, distans osv.)
svar:
Bloggar jag läser varje dag är, vinterponnyer.blogg.se, dressyrpedro.blogg.se och dressyrmupparna.blogg.se
Mina tankar om Pikkan har följt ganska bra, inte gått för fort frammåt, utan i lagom takt. Vi har just påbörjat lite skänkelvikning och förvänd galopp.
Pessoa, jag tycker inget speciellt om det, fungerar hästen på det så tycker jag du ska rida på det.
Hackamore är ett bra variation eftersom då har hästen ingenting i munnen.
Faktiskt föredrar jag att rida barbacka, man kommer mera åt hästen och så är det så mysigt :$
Jag tycker alldra minst om rodeo, om det nu är en ridsport? Men det är så hämskt så man blir tårögt av att se, riktigt djurplågeri enligt mig.

vad är det bästa du vet med gia?
och vad är det bästa du vet med pikkan?
alltså inte typ ridningen liksom allmänt:)
svar:
Det bästa med Gia utanför ridningen är nog det mesta, hon är verkligen världens mysigaste ponny när man lär känna henne, hon förstår allting så bra och hon vill verkligen aldrig göra fel. Hon skulle aldrig ens prova att nafsa på mig.
Det bästa med Pikkan är nog att hon är trygg och cool och litar på sig själv, hon är inte alls lika mysig som Gia utan hon är lite mera bökig och hon har smakat på min några gånger, dock börjar hon bli bättre! Men hon är chramig på sitt eget sett som är svårt att förklara!

Hur gamla är dina hästar?
Hur gammal är du?
Vill du hålla på med hästar i vuxen ålder?
svar:
Gia är 13 år och Pikkan är 5 år.
Jag är 15 år.
Jo, jag vill verkligen fortsätta men hästar i vuxen ålder.

Hur lång är du?
svar:
Jag är 159,8 om jag ska vara exakt!

vad är det hösta du hoppat med olika ponnyer? och vilka är det?
vars köper du alla dina ''outfits?''
vad har du för hjälm?
svar:
Jag har hoppat 120 som högast, och det är med Gia och Sorino.
Jag köper alla på olika ställen.
Jag har tre stycken, en vanlig helorider, en aero cool och en GPA.

När tycker du att man börjar vara för lång för sin ponny, när anser du att man måste byta?
När ska du köpa stor häst, om du ska det?
svar:
Det med längden är väldigt svårt, beror ju på om den är benen eller överkroppen, sen beror det ju på hur ponnyn är byggt.
Jag vet inte när jag ska köpa stor häst, men troligtvis inte före jag är 18 år.

tänker du starta någon dressyrtävling i år?
hur högt satsar du inom hoppningen i år?
bästa minnet?
hur många schabrak osv har du egentligen haha?
svar:
Ja, jag ska nog redan starta en dressyrtävling i April!
Jag vet inte vad jag satsar på, men LB med båda två.
Bästa minnet är nog med Goldman då vi vann våran fört´sta hopptävling tillsammans!
hihi jag har ingenaning faktiskt :$

Vad tycker du om pessoa bett?
Hur högt har du hoppat?
svar:
Jag tycker inget speciellt om det, fungerar hästen bra på det så är det väll okej.
Jag har hoppat 120 cm.

Hur många vänner har ni på BDB?
Hur länge har ni varit bästisar?
Vad är din favorit dricka?
Hur lång är du?
Hur lång är Angelina?
svar:
Jag har väll runt 400 kanske.
Nästan hela livet.
HAHA mjölk :$
Jag är 159,8.
Angelina är väll runt 165.

när börjde du rida i vilken ålder?
hur långt vill du komma i hoppningen?
svar:
När jag var 4 år.
Beror på hur det går, men har inget speciellt mål utan jag vill bara fortsätta utvecklas.

Hoppas ni är nöjda med svaren!

Kommentarer
Postat av: Emma :)

Tack för svaret !

Har alltid undrat det (varför ni rakar era hästar) :)<3

2011-02-22 @ 20:37:46
URL: http://emmis.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0