angelina- ett år sen..

Idag var det 1 år sendan Vanillin blev halt. Jag var på ett meeting i Vännes och skulle tävla regionala klasser. Första dagen skulle jag tävla 80-90. Och andra 90 och kvala till DM. Men så blev det inte...

På framridningen så kändes Vanillin inte bra. Hon kändes super ohjämn och inte som hon skulle. Men vi tänkte att hon kunde ha varit lite stel efter att ha åkt transport i 3 timmar. Så jag fortsatte bara och hoppade fram och då kändes hon hur fin och hjämn som hellst. Vi kollade tilloch med till henne. Såg normalt ut.

Startade första klassen. Hoppade som en gud men vi rev sista hindret i omhoppning. Vi hade igentligen snabbast tid av alla på hela dagen om vi inte hade rivit. Men iaf så var hon verkligen as fin!

Sen skulle vi veterinär beskita henne före den endra klassen. Och så såg dom på henne och hon såg fin ut på alla ben och sen när jag skulle trava igen så haltade hon och det syntes gott och väl att hon haltade! Så vi ställde av henne och så kom veterinärerna tillbaka. Dom kunde inte hitta nått fel utan bara att dom såg att hon var ohjämn.

Jag ville bara dö just då. Jag grät så mycket att jag inte kunde andas och var så besviken på allt. Och så var jag sjukt orolig över att Vanillin inte skulle bli bra igen..

En vecka gick och vi tog hem en veterinär. Han böjde henne och hon var halt på vänsterbak kota. Hon hade en inflamation. Och så var hennes bak sned. Så hon har varit sned jätte länge och belastat sin vänstra bakkota.

Vi behandlade henne 2 ggr. Men hon svarade inte på behandlingen...
Så vi for iväg 2 timmar med transport och bad en kille knäcka till hennes bak. Och då blev hon rak.
Så behandlade vi henne en 3 deje gång och sen sa veterinären att vi skulle testa sätta igång henne.

Jag skrittade henne i 3 veckor 2 ggr om dagen i 15 min. Efter det så började jag sitta på henne.
efter 3 veckor hade inte behandlingen svarat ett skit.. Men dom sa att jag skulle fortsätta sätta igång henne. Så jag började rida ut korta svängar och bara myste på och var lycklig att hon faktiskt fortfarande var min...

Efter 2 månader syntest det fortfarande att hon var halt. Jag tränade lätt dressyr med henne. Hon haltade...

Det är då Bella kommer in i bilden! Mitt hopp på att Vanillin skulle bli bra var borta. Jag tordde inte att hin skulle bli bra igen så då köpte vi bella. efter att jag hade haft Bella i 1 månad så slutade Vanillin att halta :')

Tränade sen massa styrke övningar. För hennes bakdel. bommar och cavaletti.
Sen så under dessa månader masserade jag hennes rumpa varje dag med linnement.

Sen efter drygt 4 månader så var hon helt fräch igen! jag kunde börja hoppa små hinder med henne och jag var den lyckligaste flickan i världen :'D

Hoppas att ni orkade läsa allt detta xD!


Jag älskar dig mer än allt annat Vanillin, Du betyder verkligen allt för mig :')

Kommentarer
Postat av: Matilda

Tur att hon blev bra igen! =D

2011-05-16 @ 07:05:47
Postat av: Märta

Tycker att du borde ta föl på henne med någon fin ridponnyhingst när du växt ur henne! Hon var ju jättefin liksom lagom myckyet fjording så att det blir snyggt lliksom.



2011-05-27 @ 14:17:54
URL: http://annalouisenilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0