amanda-överbyggd bak

Överbyggd bak..
Pikkan har eller har blivit, faktiskt nu sen sensommaren/hösten väldigt överbyggd bak.
Har läst lite och hittade detta, lite som kanske passar in på Pikkan eftersom hon är ungponny...
* På unghästar som växer ser man tydligt att de växer med baken först. En överbygd häst verkar ha stannat i växten eller så har inte framdelen hängt med i växttakten.
* Unghästar är ofta överbyggda, men det försvinner efter hand de har växt klart. Men vissa hästar förblir lite överbyggda, och det försvinner aldrig.
* Överbyggda hästar kan oftast avlas fram till hoppning för dessa hästar har ett mycket bättre påskjut bakifrån.
Dock inte lika bra till dressyren då det hamnar på bogarna och har svårare att komma under sig.
Tror ni det kan sitta något i att hon är ungponny och under en växtperiod?
Finns det något jag kan göra för att minska överbyggnaden eller att framdelen växer ikapp?
Pikkan har eller har blivit, faktiskt nu sen sensommaren/hösten väldigt överbyggd bak..
Har läst lite och hittade detta, lite som kanske passar in på Pikkan eftersom hon är ungponny..

* På unghästar som växer ser man tydligt att de växer med baken först. En överbygd häst verkar ha stannat i växten eller så har inte framdelen hängt med i växttakten.
* Unghästar är ofta överbyggda, men det försvinner efter hand de har växt klart. Men vissa hästar förblir lite överbyggda, och det försvinner aldrig.
* Överbyggda hästar kan oftast avlas fram till hoppning för dessa hästar har ett mycket bättre påskjut bakifrån.
Dock inte lika bra till dressyren då det hamnar på bogarna och har svårare att komma under sig.

Tror ni det kan sitta något i att hon är ungponny och under en växtperiod?
Finns det något jag kan göra för att minska överbyggnaden eller att framdelen växer ikapp?


Kommentarer
Postat av: jennifer

jag tror de ha med unghäst att göra... Sam va ju oxå överbyggd bak (väääldigt mke) och det har ju blivit suuper mycket bättre nu :)

2011-10-30 @ 17:58:17
URL: http://jeemid.blogg.se/
Postat av: Jesscia

Hej! Min ponny är oxå överbyggd, & hon är 14 år. Och det man ska göra är att dom ska gå under sig varje gång dom är i form, och då minskar överbyggnaden.



Men det kan även vara för hon är ungponny. För min andra ponny som då är 3 år, är oxå överbyggd. Fast han har stamm efter en duktig hopp häst! (: Så jag vet inte. Men testa med det första jag sa.



Hoppas det går bra !! :)

2011-11-02 @ 10:12:47
URL: http://equo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0