amanda-bett

Fick en fråga om vilka bett jag rider Pikkan på, så tänkte visa alla bett jag rider henne på då jag varierar ganska ofta vilket är bäst för hennes mun och hon går också bättre på lite variation. Finns ju en djungel med olika bett så gäller att hitta ett bett som fungerar bäst till din ponny eller häst. Jag använder mig av de "vanligaste" betten på Pikkan.

Oftast använder jag mig av det två och tredelade, använder fullcheek vid vissa tillfällen vid hoppning, ofta vis banhoppning tex. Det raka bettet använder jag inte speciellt ofta, om jag känner att jag vill rida igenom henne riktigt ordentligt kan jag ta det bettet då jag kommer åt henne riktigt bra, och även vid uteritter ibland kan jag använda det bettet. Men oftast är det tre eller tvådelat jag andvänder.


Vad använder ni för bett på era hästar och varför just det?


Tvådelat




Tredelat eggbett



Fullcheek




Rakt eggbett






Kommentarer
Postat av: Anonym

Rider med tredelat på min c-ponny

2012-02-13 @ 07:16:01
Postat av: Clara

Jag rider på rakt som på bilden för att han fungerar bäst på det. Använder också ett två-delat med d-ringar från bombersbits (specialbett som är böjd efter hästens mun och inte rakt som det på bilden) det 2-delade är väldigt smalt och passar in i hans mun då han har väldigt tjock tunga :)

2012-02-13 @ 07:59:54
Postat av: Sanna Wihlborg

Jag använder vanligt tredelat på Nova. Innan hade jag pelham på henne i hoppningen vilket hon då blir ganska stark i. Men jag känner för även Novas bästa att vi bara använder tredelat bett. :)



Kram Sanna

2012-02-13 @ 08:23:45
URL: http://spower.blogg.se/
Postat av: sabina

jag använder två och 3 delat och hackamore!

hackamore funkar superbra på min ponny när hon är lite stark i munnen. ^^

2012-02-13 @ 09:28:21
URL: http://thiix.devote.se
Postat av: Viktoria :)

Rider min pålle på ett vanligt 3-delat för det mesta då hon trivs med att det inte är ett skarpt ett och

jag tror hon gillar att det är delat och rör sig i munnen, hon är lättare att komma åt då :)

Men jag varierar också med ett rakt gummibett som hon

också trivs på men det använder jag inte när jag rider seriöst utan bara i skogen.

Hackamore rider jag också på men även det bara i skogen :)

2012-02-13 @ 09:58:57
URL: http://thiswasmydream.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag använder ett vanligt tre delat på flamman för jag tycker att hon går bäst med det!:)

2012-02-13 @ 19:05:52
Postat av: Catharina - LMC eventing

Har tvådelat på d-ponnyn och fullcheek på c-ponnyn, funkar helt ok! :)

2012-02-13 @ 22:38:43
URL: http://lmceventing.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag använder tre delat och två delat på Wonder för att han är så känslig i munnen :)

2012-02-14 @ 12:23:38
URL: http://carromella.blogg.se/
Postat av: Jennie Börs - Newforestponnyer

Båda ponnyerna går med två-delat, varierat med lösa ringar och eggbett. Miro har alltid ridits på det och fungerar bra på det, därför har jag helt enkelt fortsatt. Jumanji har tidigare gått på tre-delat, men när han kom till oss bytte jag successivt till ett två-delat eftersom jag personligen gillar det bättre och eftersom det fungerade bra så har vi fortsatt på det bettet. :)

2012-02-15 @ 11:16:56
URL: http://newforestponnyer.blogg.se/
Postat av: wilma

Jag använder Kimblewickbett, då Goody är SJUKT stark när man rider.

Man har ingen kontroll med något annat bett.

Hon springer runt, runt och däruppe sitter man som en liten docka ;)

2012-02-27 @ 08:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0