amanda-svaren från frågestuden

Vad heter dina/din häst?
Hur länge har du ägt de/den?
Vad är dina mål med din ponny/ponnys?
Vad är det högsta du hoppat?
Vilka nivårer tävlar du på (om du tävlar)?
sv: Mina tre ponnyer heter Peek-A-Boo "Pikkan", Indian Girl "Gia" och Pedro.
Pikkan har jag ägt i snart 1,5 år, Gia i 3 år och Pedro i 2 år.
Jag lägger inte upp speciella mål, men att komma så långt som möjligt och utvecklas tillsammans men framförallt att ha kul.
Jag har hoppat 120 som högst-
Jag tävlar på LA nivå i dressyr. Tävlat upp till LB hoppning.

1. förklara vad intervall träning är och förklara vad det är? :3
2. hur är dina tre hästar att rida?
3. har du fått tanken att sälja en av dina ponnysar?
4. hur länge har du ridit?
5. hur ser dina/ditt schema ut med dina hästar? ridning och så?
sv: Intervallträning är en träninsmetod som syftar till att förbättra en kombination av snabbhet, styrka och uthållighet(kondition)
Hur dom är att rida är väldigt svårt att förklara, alla hästarna är olika varann men alla är väldigt roliga att jobba med på olika sätt.
Jag har tänkt på det mycket fram och tillbaka, men ännu så är tanken att jag ska behålla alla tre.
Jag började rida då jag var 4 år på ridskola, och jag är snart 17. Alltså snart 13 år.
Lägger aldrig upp speciella scheman, utan jag rider som jag planerar i huvudet, och det kan jag planera några dagar i förväg eller samma dag som jag ska rida, alltså inga speciella scheman.

Vad är målet med Pikkan? Hur långt vill du nå? Hur långt tror du ni kan nå tillsammans?
sv: Mitt mål är att utvecklas tillsammans och att ha kul! Det är huvudsaken, men hur långt vi kan nå vet jag inte riktigt. Pikkan har enorm kapacitet, men jag är rätt feg av mig när det gäller höjden på hinder. Men innan jag säljer henne hoppas jag på komma upp i LA hoppning, även om hon har kapacitet för mer, och LA dressyr har vi tävlat med godkända resultat men ska förhoppnigsvis förbättra dom.

Hur länge har du haft Indiana girl?^^
sv: Har haft henne i 3 år.

Hur ser dina planer ut i framtiden med dina hästar ?
sv: Jag har inga planer alls i framtiden faktiskt, vi får se hur det blir med alla hästar!

Hur många hästar har du?
Vad heter dom?
sv: 3 stycken, Peek-A-Boo, Pedro och Indian Girl.

1. Vad är det högsta du har hoppat Gia ? :)
2. Hur många ponnisar har du haft?
3. Vad är det högst du har hoppat med häst/ ponnie?
sv: Har hoppat 120 cm med Gia.
Innan dom jag har nu så har vi haft 3 andra, alltså i hela våran familj.
Ponny 120, häst 90 om jag inte minns fel.

hur många egna hästar har du haft?

hur många tävlingar har du startat i, både med och utan häst?
håller du på med någon annan sport än bara hästar?
vad gör du helst när du inte är i stallet?
sv: Innan dom jag har nu så har vi haft 3 andra, alltså i hela våran familj.
Hur många tävlingar jag startat har jag faktiskt ingen aning om, många iallafall!
Nej, just nu håller jag bara på med hästar, tidigare spelade jag fotboll och innebandy men tiden räckte inte riktigt till.
När jag inte är i stallet är jag helst med min pojkvän, komisar eller ute och har det kul med vänner!

Kommer du komma tillbaka till bdb?
sv: Jag har aldrig haft paus eller lämnat bdb? Finns på bdb där jag heter: amanda-sl

hur länge har du ridit ?
Vem tycker du är snygg inom hoppningen ?
hur länge har du haft häst?
Om du bara fick välja att ha EN häst, vilken hade det blitt då ?
sv: Jag har ridit i snart 13 år.
Menar du ryttare  eller häst? Ryttare, hum ingenaning faktiskt. Hästar finns det massor med snygga av, tex Ninja La Silla är ser riktigt trevlig ut, men även massa andra!
Jag har haft häst i 7 år om jag inte minns fel.
Det är är en fråga som är väldigt svår, men om jag bara fick välja en av mina hästar att behålla tror jag det blivit Pikkan eftersom hon är mest "min typ av häst" och hon har många år framför sig och grym kapacitet.

Hur många hästar har du haft i ditt liv?
Hur tror du din framtid ser ut med de hästar du har nu?
Vilka färger tycker du dina hästar passar bäst i?
sv: Totalt 6 stycken, dock inte bara mina hästar.
Med de hästar jag har nu vet jag inte hur framtiden kommer se ut, men kommer nog behålla alla under min ponnytid, det tror jag nu iallafall men man vet aldrig.
Gia har jag alltid tyckt passat bra i marinblå, Pedro tycker jag passar bäst i beige/brun och Pikkan passar i alla färger, gillar att ha lite mer färg men även basfärgerna är snygga.

Hur gör du så att den häst blir hög i formen? :)
sv: Formen kommer med tiden hästen får mer muskler, Pikkan tex orkar bära sig i en högre form nu i jämförelse med ett år sedan. Så bara att jobba vidare med musklerna.

Hur gamla är dina hästar? :)
Pikkan är 6 år, Pedro är 15 år och Gia är 14 år.

*Jag har länge undrat vad ni gör när ni har intervall träning??
* Har du tänkt att köpa storhäst någon gång i framtiden??
* Vilken/vilka färger tycker du är snyggast på alla hästar?
Jag älskar eran blogg och era hästar är så fina!!
Ha det bra, Kram! :)
sv: Intervallträning är en träninsmetod som syftar till att förbättra en kombination av snabbhet, styrka och uthållighet(kondition) Det vi gör är att galoppera en viss sträcka i ett visst tempo, sedan skritt en viss sträcka sen galopp, skritt, galopp osv, upprepa ett antal gånger.
Finns massvis med färger, men en färg som alla hästar passar i är nog marinblå, alltid snyggt och stilrent! Åh Tack!

Vad har du för bett på Pikkan och Gia?:)
När ska du börja sätta igång Gia igen?
r du tänkt tävla i år med någon av dom?:)
sv: På Gia rider jag oftast med tredelat, ibland pelham. Pikkan rider jag i tvådelat, tredelat, rakt eggbett eller fullcheek.
Vi ska kolla upp henne först på klinik och se vad dom säger om henne, och det blir troligtvis i maj.
Jag tävlade första tävlingen igår i Luleå, hoppning med Pikkan. Nästa tävling blir i 31 mars och 1 april.

När ska du börja sätta igång Gia? :)
sv: Vi ska först kolla upp henne på klinik, men troligtvis i Maj.

Har du tänkt behålla pikkan "jättelänge" eller sälja henne om ett tag? :)
sv: Jag kommer nog inte behålla henne så länge eftersom jag vill att någon ska ta vara på hennes kapacitet då jag inte längre kommer tävla henne. Så när min ponnytid är slut kommer hon troligtvis till försäljning.

Ha lite fantasi när du läser denna :)
Du har 10 miljoner kr.
Angelina och Gia är jätte sjuka och ända sättet att rädda dom är att köpa medecin men du har bara råd till en av dom! :o vem hjälper du?
sv: Haha lustig fråga. Angelina är faktiskt en människa så medicinen går nog till henne och det förstår nu nog, dock skulle jag nog tvinga mamma att betala Gias medicin också haha :D

vem är det som har fotat headern?
sv: Det är lite olika fotografer!

1. Ska du komma och tävla något i Boden i sommar med dina hästar?
2. vad är det högsta du har tävlat/hoppat? ;)
sv: Ja troligtvis kommer vi upp till boden i sommar!
Högsta jag tävlat är LB hoppning, högsta jag hoppat är 120.

1. Vad är de bästa med hästar?
2. Varför valde du just hästar?
3. Vilka bloggar läser du?
4. Eran blogg är bäst :D
sv: Det bästa med mina hästar är väldigt svårt, alla är så perfekta för mig!
Gia var lite väl pigg och jag var lite tveksam, men fastnade för henne så vi köpte henne, och ångrar det inte alls, hon är helt perfekt! Pedro provred inte jag utan min syster men jag som hittade annonsen åt henne och tyckte hon skulle provrida han, och sen blev det köp, ett mycket värt och bra köp! Pikkan föll jag för direkt, helt såld även hon var vinglig, surig och lite seg, men blev så kär, ångrar inte en sekund där heller, inte på någon av hästarna!
Läser vinterponnyer, dressyrmupparna. Sen kollar jag bara in på andra bloggar ibland då och då.


Vad är dina hästar för raser ?
Hur många år är du ?
Vilken häst är bäst av dina du äger/har ? :)
sv: Gia är dansk imp, Pedro är Svensk Ridponny och även Pikkan, men vi vet att Pikkan iallafall är 50% appaloosa och 25%fullblod.

Hej! först vill jag att du ska veta att jag tycker du är en sjukt härlig tjej, som rider som en gud, har jätte fina hästar, och är skitsöt! jag ser upp till dig jätte mycket! älskar eran blogg SÅHÄR myycket! <3
1. Vilket år köpte du gia? hur mycket köpte du henne för, och vad är hon för ras?
2. Islandshäst, eller fjording?
3. Rida ut eller Barbacka.
4. Hur länge har du ridit?
5. typ hur många schabrak har du? samt träns och outfits? xD ganska många kan jag tänka mig men på ett ungefär?
6. Vad är dina mål 2012?
7. Vad är det roligaste med häst?
8. Vad är det högsta du har hoppat?
9. Har du bra betyg? :)
sv: Åhh tack så mycket! blir så glad :'))
Jag köpte Gia år 2009 och brukar inte skriva ut priser på internet. Hon är dansk imp, okänd ras.
Måste nog säga fjordning, men väldigt svårt val.
Rida ut.
Jag har ridit i snart 13 år.
Oj, shchabrak ca 30 stycken kanske, träns ca 10 stycken och matchande outfits kanske 10 stycken.
Inga speciella mål under 2012 faktiskt, att ha kul!
Det roligaste med häst är samspelet mellan häst och ryttare!
Högsta jag hoppat är 120 cm.
Mina betyg är lite varierande men ligger mellan Godkänt och Väl Godkäng på de flesta ämnen.

hur lång är du ?
har du någon gång tycky: fan, jag är för lång va ska jag göra?
hur är dina betyg?
vad ska u utbilda dig till?
sv: Jag är 160,5 ungifär.
Nej så har jag aldrig kännt.
Vad jag ska utbilda mig till vet jag ännu inte.

Hur lång är du?
Är du naturligt blond?
Vad håller du på med förrutom hästar?
Idol inom ridsporten?
Har du något schema i vilken ordning du rider dom eller väljer du helt random?
Skillnader mellan Pikkan och Pedro?
Sv: Jag är ungifär 160,5.
Om jag inte är med hästarna är jag med pojkvännen, kompisar eller så.
Jag har faktiskt ingen speciell idol, tycker många rider fint men ingen speciell idol om man säger så, hittar för och nackdelar med alla ryttare.
Jag har inget speciellt schema.
Skillnaden mellan Pikkan och Pedro är rätt stor, dom rider jag på två helt olika sätt, svårt att förklara faktiskt..

Vad kommer du satsa mest på med pikkan, dressyr eller hoppnig? & vad tror du hon har mest kapacitet i? :D
sv: Jag tror Pikkan har störst kapacitet i hoppningen faktiskt. Hon har inte riktigt samma kapacitet i dressyren, går LA på godkännda procent i nuläget men kommer inte komma upp i dom högsta klasserna i dressyr då hon inte har dom gångarterna, men LA dressyr kommer hon kunna gå med bra procent, däremot hoppnigen tror jag hon kan komma riktigt långt i framtiden!

varför rakar du dina hästar ?
Rakar mina hästar eftersom jag tränar rätt hårt och är dom lurviga blir dom svettiga, och är det kallt ute vill man inte ställa ut en blöt häst i hagen då det tar lång tid innan dom torkat ordentligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0