Amanda - Hur det gick..

Som jag skrev tidigare så vågade jag min upp på min galna ponny idag för första gången på drygt 3,5 månad. Eller galna ponny kan jag väll inte kalla henne men med tanke på hur hon var igår så var hon galen. (Har ni missat filmen så hittar ni den här http://norrlandsryttare.blogg.se/2013/february/amanda-filmen.html#comment)
 

Men, idag var min tjej så duktig! Helt lugn och cool hela tiden, är faktiskt riktigt förvånad. Förstod att hon skulle skärpa sig när jag satt på henne i jämförelse med longering (då hon springer själv och lös) men såhär lugn och fin trodde jag inte! Vi började med att skritta på en volt på gården, sysselsatt henne hela tiden med att ställa utåt/inåt, halvhalter, halter och gjorde bågar och serpentiner så hon hela tiden fick tänka på något. Skrittade sedan en bit upp mot skogen efter en liten skogsväg och hon skötte sig bra. Hoppade till en gång men inget annat. Travade även lite på volten på gården och även då höll hon sig i skinnet, är så nöjd över min fina tjej :')
 
Kan även skriva hur tanken är att jag ska rida igång henne är. När veterinären var och kikade på henne så fick jag inte order att skritta igång henne i x antal veckor vilket är vanligast. Han ansåg att lite muskler och kondition fortafrande skulle finnas kvar och för hennes ben är det bättre att hon får jobba med. Så jag skulle istället, några gånger i veckan, ca 3-4 rida henne intensivt i ca 15 minuter och sedan öka på med tiden. Jobba på stora volter, serpentier och efter fyrkanten och få henne att trampa ordentligt. Den här igångsättningen skulle även vara bättre för hennes hjärna då hon får komma igång och tänka istället för att bara jävlas eller busa. 
 
Så min tanke att nu till en början rida henne nån gång i veckan, mest skritt men även lite trav varje pass, få henne fokucerad på vad jag gör och hålla henne sysselsatt. Då får vi bara hoppas på att hon fortsätter hålla sig fräch. Men enligt veterinären ska det ha läkt så pass att hon ska hålla sig, ska detta komma tillbaka så ska hon lyckas vricka sig imprincip lika ordentligt igen. Jag håller verkligen tummarna på att det ska gå bra för oss nu!!
 

Kommentarer
Postat av: Maja

Härligt att det går bättre!

2013-02-10 @ 20:27:15
URL: http://skellefteaekipage.blogg.se/
Postat av: Sara

Åh så kul! :D Hoppas det går bra för er nu!

2013-02-10 @ 20:32:48
Postat av: Rebecka Karlsson

Så kul att se dig lycklig igen Amanda! :D

2013-02-11 @ 10:53:39
URL: http://justjumping.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0