angelina-stegra

Det är många som ogillar att hästar/ponnyer stegrar på komando. Jag tycker att det är helt okej. Bara man vet vad man utsätter sig för och att man har kontroll.

Jag själv ville absolut inte ha en stegrande häst. När jag köpte Vanillin så stegrade hon för allt.. bilar,cyklister, barnvagnar osv. Vanillin är betydigt lättare fram än bak. Så såfort hon såg allt så stegrade hon sig. Jag tyckte ju såklart att det var fruktansvärt hemskt så jag var livrädd att rida henne på trottoaren. Men för att komma till mina ridvägar så MÅSTE jag gå på trottoaren....

Så jag tog tag i saken och kollade runt på internet på saker.. Sen kom jag in på en blogg där det stog om att hennes ponny stegrade. Så jag började läsa den och det var precis som med Vanillin. Barnvagnar cyklister, bilar osv...
Istället för att den ponnyn skulle stegra av rädsla så lärde hon den det på komando.

Jag började inte träna direkt efter det utan jag läste om det varför dom stegrar och det är mycket för att dom har ont i ryggen men dom hästarna stegrar för att dom inte ville jobba. Vanillin stegrar ju för att hon är ''rädd''.

Så jag började öva men jag säger tyvär inte hur.... Till slut en dag så kunde hon det på komando. Jag gör på ett visst sätt för att hon ska resa sig. Och efter ett tag så slutade hon att stegra för bilar och allt det där.:)!

Nu säger inte jag att ni ska lära era hästar detta för att dom också är rädda. Men jag ville verkligen att Vanillin skulle bli någon. Jag ville inte vara rädd för henne utan jag ville känna mig tygg på henne och ha kontroll.
Nu när hon stegrar har hon en jättebra kontroll och jag är inte rädd.

Hoppas ni fick det förklarat varför jag lärde henne inte för en ''cool grej'' utan för min och hennes skull!♥



jag gör verkligen allt för dig du betyder verkligen allt♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

varför kan du inte berätta hur du har lärt henne det? Är det typ hemligt eller? =)

2010-12-12 @ 00:13:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0