amanda-svaren från frågestuden

Svaren från den lilla frågestunden, lite sent men bättre sent än aldrig:)

Nelly om amanda-frågestund:
Jag undrar vad du har för ridstövlar och vilka ridstövlar du rekomenderar ! :)
Och så undrar när ni broddar på vintern, om ni låter broddarna sitta på alltid eller ni bara broddar när hästarna ska ut/när ni ska rida?
Samt vilken längd på broddarna ni brukar ha och om ni broddar på alla 4 benen :) Och då om ni har 2 broddar på varje hov eller 4 på varje :) Hoppas du förstår vad jag menar!
Riktigtriktigt bra blogg ni har! You rock :')
sv:
Jag har jacson pioneer störvlarna och kan väll även rekomendera dem, jättesköna och snygga! Jag älskar dom.
Vi ska brodda på våra hästar till veckan, då hoslagaren kommer och vi kommer låta dem sitta på hela tiden.
Längden har jag inte riktigt kolla på men vi har på alla hovar och 4 på varje. Tack :')

Sanna om amanda-frågestund:
För några månader sedan åkte min förra foderhäst till Härnusand, nu rider jag på ridskola och min mamma kommer aldrig ha råd med en egen häst till mig. Jag rider hästarna i form och jag älskar att hoppa men jag utvecklas ingenting på ridskolan? Vad ska jag göra?
sv: Kanske det finns någon lite svårare grupp på din ridskola som du kan byta till, så du lär dig mer. Eller rida för någon tränare som kanske kommer till er klubb om ni får låna ridskolehäst/ponny. Annars så kan du ju alltid söka medryttarhäst eller liknande. Lycka till :)

ebbaaa om amanda-frågestund:
är pedro din nu ska ni ha kvar han ?:))
sv: Ja, man kan säga att han är min nu. Och än så länge ska jag ha kvar honom, har inte planerat något annat:)


åååå :( om amanda-frågestund:
detta är pinsamt! min häst är stor! jag är jätte kort känns det som jämfört med honom. och jag kommer inte upp isadeln.. Och jag vill inte använda pall! :( .. Jag vil värkligen klara det . 

dina hästar är väl ganska stora? hur kommer du upp.. har du några tips ? . :) <3
sv: Mina hästar får jag mig upp på utan pall, men endå så andvänder jag oftast en pall då jag sitter upp. Det är faktiskt betydligt bättre både för hästens rygg och din sadel. Så jag tycker du kan fortsätta andvända pall, är bara fördelar med det :)

jenna om amanda-frågestund:
hur många pannband har du?? =)<3
sv: Jag vet inte precis, men kanske 10 stycken :)


petra om amanda-frågestund:
Hej, vad har du för kamera+ utrustning? :)
sv: Jag andvänder min Nikon D6O och det objektiv som följde med då jag köpte den. Även så har jag köpt till ett zoom objektiv, Sigma 7O-3OO :


ebba om amanda-frågestund:
hur ska du göra med gia om hon inte blir bra ?:(
är gia hopp eller dressyr ponny ?
hur många hästar har du haft ?'

du är GRYM !
sv: Jag har tänkt att Gia ska bli bra, haha så inget annat har jag bestämmt:) Men jag ska ha kvar henne!
Gia är mest hopponny, men blir finare och finare i dressyren.
Jag har haft två andra ponnyer tidigare.

sofia om amanda-frågestund:
vilken ras är gia,pikkan,pedro?? =)<3
sv: Gia är dansk imp så hennes ras heter dansk ridponny, alltså okänd.
Pedro är svensk ridponny, så okänd.
Pikkan är också svensk ridponny, men vad vi vet så är hon iallafall 5O% appaloosa, sen är hon också fullblod:)

Olivia om amanda-frågestund:
Är du typ känd i skolan? :D
sv: Haha nä, eller fattar inte varför jag ska vara det?:$

Moa om amanda-frågestund:
Hur får du ner en häst i form? 
Har dina hästar tränat terräng med dig? 
Hur ofta är du med kompisar ? 
hur hinner du allt med skolan , kompisar , hästarna:) <3
sv: Rider hästen fram till bettet och att den kommer under sig.
Nej det har dom inte.
Olika, så ofta jag hinner men mest på helgerna.
Jag vet inte, men det går bra än så länge, bara man prioterar. :)

Ellen^^ om amanda-frågestund:
Hur länge har du haft Gia?
Hur länge har du ridit?
Varför började du med hästar?
Hur lång är du?
Vilken skola och klass?
Var har du Gia och Pikkan?
sv: Gia har jag haft i drygt 2 år och 9 månader.
Jag har ridit sedan jag var 4 år.
Pga av min mamma :)
Jag är 160.
Går handels på anderstorpskolan.
Jag har både Gia och Pikkan hemma på gården, även Pedro:)

Mikaela om amanda-frågestund:
hej såg på en bild att du får din häst att stegra, hur lärde du den de? :) 
svara gärna i min blogg också så jag ser att du svarat (A) taack :)
sv: Tror nog mer att det är angelina och vanillin du sett stegra :)
men iallafall om man nu ska lära hästen det, så tycker man jag ska lära den det på sitt eget sätt som passar bäst för dig och hästen :)

Kommentarer
Postat av: Julia

Svara detta gärna i ett inlägg! :)



Jag har lite problem, för när jag ska börja rida så är hästen stel i munnen så det är jätte svårt att få han i form. Kan du ge lite tips på vad jag ska göra? :)

2011-10-24 @ 19:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0