Amanda - Svaren från frågestunden del 1

Ska du börja rida Gia?
Sv: Vi får helt enkelt se hur det blir, troligtvis kommer hon hålla för ridning, kanske inte hoppas men ridas igen. Vi har planerat att åka in med henne till kliniken igen för att eventuellt se förändringen under åren som hon vilat.

Isåfall när? 
Sv: Svårt att säga precis när.

Hur är det med Pikkan? 
Sv: Ja det går frammåt iallafall, hon är dock lite galen just nu. Förhoppningsvis kan vi strax börja trava lite.

Tror du att du hinner tävla något i år? 
Sv: Det beror helt på hur fort det går att sätta igång henne och hur hon känns. Möjligtvis till hösten, hade varit riktigt kul med tanke på att det är mitt sista ponnyår.

Tricktränar du dina hästar, har inte sett bilder?
Sv: Nej det är inget som jag håller på med.

Hur gamla är ni? 
Sv: Båda är 17. Men Angelina fyller 18 nu i april och jag fyller 18 i maj.

Hur länge har ni ridit? 
Sv: Eftersom det bara är jag som har frågestunden så svarar endast jag. Började på ridskola när jag var 4 och fick min första ponny när jag var 10.


Vars står era hästar?
Sv: Mina hästar är uppstallade hemma på gården.
 
Dressyr/Hoppning? 
Sv: Jättesvår fråga verkligen, kan nog inte svara på det. Känslan i dressyren är underbar men farten och spänningen i hoppningen lika så.

Ponny/Häst? 
Sv: Jag säger ponny. Har dock nästan aldrig ridit stora hästar.

Era förebilder? Varför? 
Sv: Funderar aldrig över förebilder om jag ska vara ärlig, så jag har nog ingen speciell förebild.

Ridhus/Ridbana? 
Sv: Ridbana, härligare att få rida utomhus!

Träning/Uteritt? 
Sv: Träning.

Favorit hästras?
Sv: Väldigt svår fråga den också, har ingen speciell. Hästrasen för mig har inte så stor betydelse.

Vad har du för planer för Gia? Ska du börja rida henne igen, och i så fall när? Eller är hon pensionerad? 
Sv:  Vi får helt enkelt se hur det blir, troligtvis kommer hon hålla för ridning, kanske inte hoppas men ridas igen. Vi har planerat att åka in med henne till kliniken igen för att eventuellt se förändringen under åren som hon vilat. Riktigt när jag ska rida igång henne vet jag inte, just nu räcker inte tiden till.

Har du tänkt skaffa storhäst, eller ska du satsa bara på Pikkan när hon är helt igång igen? 
Sv: Jag kommer nog skaffa en stor häst, kikar mycket på hästnet men jag söker hästen med Det. Så brottom jag jar inte. Det är ju mitt sista år på ponny så jag hoppas vi hinner med någon tävling innan årets slut, hade varit jättekul.

När du fyller 18, ska du sälja Pikkan då eller ha kvar henne?
Sv: Jag kommer nog ha kvar henne i år iallafall eftersom jag vill sälja henne i full kondition och fullt frisk. Egentligen vill jag inte sälja henne alls, har även haft tanken att rida henne i avd B och istället försöka ta upp henne i klasserna, eller klassa upp till häst. För 100cm - 110cm kommer hon klara av galant, tror inte heller 120 skulle vara något problem för henne med mer träning och vana.

När ska du börja rida Gia igen? 
Sv: Läs tidigare kommentarer om henne.

Vad var det som hände med henne?
Sv: Hon trampade sig med brodden, tog väldigt djupt att hon träffade senhinnan. Fick boxvila, metacam och återbesök efter en lång period, visade då att hon fått inflamation i leder då hon belastat fel. Hon hade så ont i det skadade benet så hon inte ville stödja på det alls. Efter mer undersökningar hittade de en urkalkning på skelettet (som har funnits där i flera år) och detta gick inte göra skärsklilt mycket åt.


Resten av frågestunden kommer senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0