Amanda - Svaren från frågestunden del 2

vad heter ditt blå schabrak? :) det är typ royalblått och "vågigt" i mönstret.
Sv: Det är ett tattini-schabrak.

Vilka sadlar använder du till dina ponnys? :)
Sv: Sålde ju Pikkans dressyrsadel då den slutade passa, det var en Globus Clic. Hennes hoppsadel som hon har nu är en Santa Cruz seline. Gia kan även ha seline sadeln men hon har även en pessoa-hoppsadel.

Håller du på med mycket NH?
Sv: Litegrann men inte skärskilt mycket.
 

Vilket bett tycker du om bäst? 
Sv: Så enkla som möjligt, dvs tredelat, tvådelat, rakt. Men såklart de bett som passar hästen bäst.

När bestämde du dig att börja rida? Och varför?
Sv: Det var så länge sedan så minns inte riktigt men mamma var intresserad av hästar och även min syster och då fick jag börja på ridskola när jag var 4 år och har sedan dess fortsatt ha häst som ett stort intresse.

Favorit märke på rid och hästsaker? 
Sv: Har många, bland annat Kingsland, HV-polo, John whitaker.

Bästa häst-affären? 
Sv: Min första ponny Fruttis, hon har lärt mig så mycket. En perfekt läromästare och har haft så himla kul med henne också.

Vad hände med Gia kommer du att rida henne igen? 
Sv: Hon trampade sig med brodden, tog väldigt djupt att hon träffade senhinnan. Fick boxvila, metacam och återbesök efter en lång period, visade då att hon fått inflamation i leder då hon belastat fel. Hon hade så ont i det skadade benet så hon inte ville stödja på det alls. Efter mer undersökningar hittade de en urkalkning på skelettet (som har funnits där i flera år) och detta gick inte göra skärsklilt mycket åt. Hon kommer nog hålla som skogs & dressyrponny. Så troligtvis kommer hon ridas igen.

Bästa minnet? 
Har så många, men ett självklart är ju första hästen!

Hur länge har du ridit? 
Sv: Sedan jag var 4.

Hoppning eller dressyr? 
Sv: Båda två.

Hur ofta rider du pikkan när hon är igång i full kondition. 
Sv: När hon är i full kondition så rids hon ca 6 dagar i veckan.

Kan inte ni ha någon tävling på bloggen? 
Sv: Jo, det är fdaktiskt något som vi planerar.

Kan inte du lägga ut bilder på alla dina outfits?:)
Sv: Absolut, det kan jag göra senare.

Vad hände igentligen med Pikkan?
Sv: Det svaret kommer vi nog aldrigt riktigt få veta. Hon var helt normal på morgonen när jag släppte ut henne, kom hem för att rida efter skolan och jag fick inte in henne då hon inte kunde ställa ner foten. Så en vrickning i inre ligametet i hovleden var det hon hade fått, och troligtvis av för mycket bus i hagen.

Vilka klasser har du tävlat i dressyr & hoppning?
Sv: Hoppning upp till LA och dressyr upp till LA:4

Har du någongång funderat på att tävla fälttävlan?
Sv: Det skulle vara superkul att få prova, och tror Pikkan är en perfekt ponny för det. Dock finns det inte mycket tävlingar i fälttävlan här nere i norrland. Tror närmsta är 40 mil bort.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Har läst er blogg något år nu och det har börjat bli lite tråkigare faktiskt. Inte alls dålig! Inte det jag menar, då skulle jag slutat läsa ;) Men det är mindre bilder (även från er vardag bland hästarna) så det skulle jag väldigt gärna ha tillbaka! :)

2013-04-22 @ 09:52:40
URL: http://ylvdan.blogg.se
Postat av: Therese

Hej! Jag har haft Fruttis som min foderponny från augusti 2012-april 2013 och det var min fösta häst. Jag undrar om du kommer ihåg vad Fruttis var för ras, har glömt bort vad Katrine sa, hon är väl en blandponny så det är väll flera raser i henne?
Kommer du ihåg vad hennes föräldrar hette? Vore kul att kolla vart ifrån hon härstammar.
tacksam för svar! :)
/Therese

2013-06-14 @ 18:05:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0