Amanda - Pikkans Skada

Den 23 oktober 2012 hände det, jag skulle ta in henne från hagen men hon stod helt still och vägrade gå. Min enda tanke då var ju tjuriga sto eller något sånt men sedan tog hon ett steg fram och hon nästan ramlade för att hon inte kunde stödja på sitt högra bak. Ringde till mamma direkt och hon kom till stallet. Jag kännde igenom hela benet och det var varken varmt, svullen eller hittade något sår. Dock var det väldigt mörkt ute så vi var ju tvugna på ta in henne för att se hur det såg ut. Steg för steg fick vi oss in, den lilla biten som brukar ta ca 30 sekunder att gå in tog säkert minst 10 minuter. Tillslut var hon iallafall inne och vi såg ingenting nu heller. Min ridlärare kom och kikade på henne samma kväll och trodde det kunde sitta i höften, men hon fick stå inne för natten och dagen efter kom veterinär. Nu var benet både varmt och rejält svullet också.
 
Han trodde nästan helt säkert på att det var en hovböld hon hade. Möjligtvis anade han en vrickning men nästan säker på en hovböld. Hon fick iallafall boxvila flera veckor framöver. Hovslagaren var också och kollade och trodde samma som veterinäran mest troligt en hovböld men annars en vrickning.
 
Min första tanke var fan, en hovböld. Nu ska hon måsta stå i typ 2-4 veckor mitt i vår träning. I dag om jag visste hur det här skulle bli skulle jag vara tacksam för att det var en hovböld. Den här vrickningen i ledbandet har tagit sådan tid, dryga 3 månader och allt jag vill är att ha min friska ponny tillbaka.
 
Efter många veterinärbesök, röntgen och ultraljud konstaterade det en vrickning i inre ligamentet i hovleden.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas hon blir bra så fort som möjligt!lider med dig:(

2013-02-08 @ 23:15:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0