amanda-snart middag

Efter jag varit och sett på ida-träningen for jag ju ut och red på mina ponnysar, först pikkan:)
Vi red ut efter bastuträskvägen, där var det skottad väg och bra underlag, i traven jobbade jag mycket med tempoväxlingar, mer samlad trav och en mer frammåtbjuden trav mellanåt, gick jättebra, kännde stor skillnad hur hon jobbade, betydligt bättre i lite mera fart så bakdelen kommer med så hon verkligen trampar under sig, då tar hon också mera stöd på bettet. Sen red jag in en annan skogsväg som dock inte vara skottad så jag fick rida i lite snö, och där galopperade vi och stod upp i sadeln och ton tyckte det var jättekul och blockade och skuttade lite :')
Och vet ni vad? =D Nu har Pikkan lärt sig galoppombyte på rakt spår! Tränade det när jag hade fått henne, då hon var ganska ny, då fattade hon inte vad jag menade utan bara surade mot skänkeln då, men har tränat mer och mer på det och idag satt det som en klocka! Hon byter ju när det blir svängar, dock så måste jag ju andvända skänkeln annars blir det korsgalopp, men idag så red jag ungifär 10 galoppsprång i höger galopp, tog tillbaka ordentligt och flyttade bak skänkeln och vred höften så bytte hon som en klocka, sedan 10 galoppsprrång sen bytte hon igen! Så duktigt ponny!

Sen blev det gias tur, och för henne stod det ju mellan hoppa eller dressyr, fast det blev dressyr! Kännde mig så sugen på att rida dressyr på henne!
Jag tog barbacka för nu har jag ju bara hoppsadeln och min sits blir kass i den och då får jag betydligt bättre sits om jag rider barbacka, dessutom kommer jag mera åt henne då =)
Började rida fram på en stor volt i skritt, ställde både utåt och innåt, och gjorde så i båda varven. Sen så gjorde jag samma sak i traven och även galoppen. Sen red jag mycket runt fyrkanten och hade henne rakställd och provade även på lite öppna, att flytta in framdelen och ha bakdelen kvar på spåret, gick bra:)
Hon känndes lite stum i höger handen, men blev bättre efter ett tag.
Sen skrittade jag henne lite i snön som avskrittning och sen lite på hårdare underlag.

Nu kommer strax angelinas familj som ska äta middag hos oss, är såååå hungrig nog så ska bli gott med middag! Vi uppdaterar säkert mera sen =D


Man ser inte så bra, men visst har hon ganska fin teknik endå?=D


min dressyrpoa?:]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0