lastträning istället för hoppträning...

Ja, ni kan ju bara läsa rubriken och förstå vad som hände?
Vi skulle vara på ridhuset och bygga fram halv 9 så vi tänkte om vi börjar lasta kl 8. För det tar ju bara 10 minuter att åka dit så då har vi 20 minuter på oss ifall hon skulle trillskas lite.
Och när jag provred gick hon ju in direkt så vi trodde det inte skulle vara mågra problem alls, men det hade vi fel om för det blev ganska mycket problem. Kan säga att vi höll på i drygt två timmar och det blev ingen hoppträning heller.
Direkt hon kom in i transporten drog hon bakåt, så vi provade med linor och lite godis, hon är verkligen inte godissnål så hon ville inte ens äta ett äpple. Av linorna blev hon bara stressad och sur så hon började sparka så dom var det bara att plocka bort. Hon var ingenting rädd utan bara tjurig.. sto..
Tillslut när vi fick in henne igen hoppade hon bakåt och stegrade, hon viftade även med frambenen. Sen stegrade hon som en galning och stegrade över och gick omkull och så släppte jag ju såklart och hon reste sig upp och sprange iväg, tog ca 5 minuter att få tag på henne igen sen så började vi om och Anette kom och skulle hjälpa oss, så vi satt även på henne skygglappar med det blev ingens skillnad.
Så vi fick helt enkelt börja tröttna ut henne, jag gjorde så att vi gick frammåt, sen backade, frammåt sen backade osv. Så fick hon ta några steg på rampen sen backa ut igen och så höll vi på ett bra tag sen gav vi oss när hon nästan var inne.
I afton fortsatte jag med träningen, och det gick betydligt bättre!
Hon var mycket mera ''lyssnade'' på mig och inte alls lika tjurig som tidigare, så tog bara ca 15-20 minuter sen var hela hon inne i transporten och kunde endå stå stilla ett tag där inne. Vi stängde aldrig luckan där bak, men tränar man ett tag varje dag så kommer det gå över :) Hon testar oss bara.
Vi ringde till förra ägarna och dom sa att hon hade gjort exakt så hos dom i början, men sista månaderna hade det gått jättebra, så det kommer nog gå super för oss senare då hon insett vem som bestämmer;)

Gah, ett jättelångt inlägg men grattis om du orkade läsa det;)
/amanda

Kommentarer
Postat av: Ellen

Har också haft problem med lastning med en av mina nordisar. Från början så ville hon absolut inte gå in, men vi lät henne ta den tid hon behövde, så nu går hon in där utan problem :)



Hoppas det ordnar sig :)



2010-10-17 @ 17:50:36
URL: http://jagellens.blogg.se/
Postat av: OliviaW

Min 3åring har också börjat att "växa fast". Hon är inte rädd utan ska bara inte in :/ Är så jobbigt :/

2010-10-17 @ 20:16:58
Postat av: Loella

Shit! Nu fick jag ju ångest över Zebs obefintliga lastträning...

2010-10-17 @ 20:38:33
URL: http://stallbrudarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0