Mina ponner under åren...

Jag hade tänkt berätta om alla ponnyer jag haft.
Yjasmine var ett sto på 133cm mkh. Hon var mammas kör ponny. Och även min ridponny. Jag älskade att rida på henne i djupsnö. Jag tavade och skulle just börja galoppera. Men då inträffade en fruktan svärt hems olyka. Hon blev av sparkad benet i hagen.


Samtidigt som vi hade Yjasmine hade också en som hette Yassi Hon var en bråkstake. Jag sa ofta i till henne och tog tag i hennen grimma och gjorde arga blicken. Jag fick aldrig rida henne. Hon var så knäpp :)! Vi sålde henne sedan till en tjej som hete Jessica. Hon har utbildat henne i hoppningen och tävlade med henne. Nu sår hon någonstans i mellan sverige tror jag.:)



Före Yjasmine blev sparkad hann hon få ett föl. Det var Nutella Star.

Hon spände vi fast i vagnen sen sprang hon bredvid Yjasmine.

Jag kramar Nutella och där är hon bara några timmar gammal!


Vi skickade iväg Nutella till en kvinna som hade en ungponny med. Så att hon skulle lära sig att klara sig själv och sluta dia Yjasmine. Så att också mamma fick börja tävla med henne. Men sen hände det hemska. Yjasmine dog....
Så vi tog hem Nutella och köpte en till c ponny som hete Reko. Och sen på våren en Shettis som heter Hamilton. Han red jag inte så mke i början.
Reko var en gammal ridskole ponny. Han var riktigt sur och lat av sig men jag kommer aldrig glömma när han blockade så jag for framförsadeln. jag ramlade inte av utan han jag galopperade och han bockade som en tok!
Han var också första ponnyn jag föll av. Vi hoppade och det låg på typ 70cm sen tvärstannade han och jag for rakt in i hindret. Då blev jag rädd för att hoppa. Jag fick bommar och allt över mig. Men sen blev han halt och vi var tvungen att ta bort honom:(! Jag började ridskolan och lära mig saker.

Här hade vi tagit hem tella. Då var hon bara 2 år.

sen när reko dog så hade jag bara Nutella star och Hamilton kvar. Nutella var ju inte så gammal då(inte in riden) då började jag rida Hammi. Alltså Shettisen. Jag red ju också på ridskola. Men hamilton hade jag det super kul med. Jag hann ramla av massor med gånger mitt på ängar och allt! Jag körde även han ibland

jag började ju på ridskola och min favorit var Kläppens Lady Rovena. Tror hennes hela namn är så.
Hon var den fösta jag också tävlade med! Hon är fortfarande en favorit för mig och hon står ännu på ridskolan!


Efter ett tag så blev jag så stor på hamilton. Så vi köpte en till Islänning vid namn Feimin. Han var hur fin som hellst och då började jag även att galoppera. Han var så himla snäll. Varje gång jag tränsade han så gapade han och höll ner huvet så att jag skulle nå.:')
Sen efter jag ridigt han ett tag så började jag rida in Nutella. Hon var riktigt jobbig. Hon bockade med mig mest helatiden. Jag for aldrig av men så höll det på ett tag. Jag gav upp och fortsatte med Feimin. Sen så blev jag som taggad igen på att rida Nutella så jag gav henne en till chans denna gången hade jag lärt mig mycket mer och hon hade mognat mer. Så när hon var typ 4½så var hon ganska bra riden ett tag.

Jag hade ridit Feimin nu ett bra tag och nu tyckte jag att det var dags för tävling! Jag anmälde mig till en klubbtävling vi skulle ha på ridskolan. Vi skulle hoppa en 60 eller kanske 70 klass? Iaf jag och amanda var på ridhuset och tränade och jag fick han över ett 80 hinder och MUREN! jag var så hilma stolt. Och sen var det bara 1 vecka kvar till tävling. Då fick han tarmverd och vi var tvungen att ta bort honom också...




jag hade ju som ridigt in Nutella och då började jag träna henne ordentligt. jag började i en annan grupp på ridskolan. Dressyrspecialen. Jag var fortfarande ganska hopp rädd. Men feimin hade hjälpt mig ganska mycket på god väg!
Jag tränade i dressyrspecialen 1 gång  veckan för eva sen på våren så stälde vi upp i våran första dressyr tävling!
En lokal ponny dressyr.


Sen också våran hopptävling!
vi kom 3a!

Sen en hopptävling Vann vi!




Sen fortsatte jag tävla henne i dressyr det gick bättre och vi båda växte.





till slut in såg vi hur mycket jag hade vuxit.... Jag hade vixit o från min lilla sjtärna:(!






Vi bestämde oss för att sälja henne och köpa en större ponny!
hon då hittade vi Vanillin!


Jag belv kär direkt jag såg annonsen! det ända problemet var att hon stog i Örebro... det är 80 mil dit.. Vi hade aldrig tid och pengar att fara fram och till baka så jag provred henne aldrig. Jag hade bara sett bilder på henne inte heller någon film. Jag kännde på mig att detta var bara min ponny!

Fösta gången jag sitter på henne!<3



Tiden går och jag börjar känna mig säker på hindren igen tack vare Vanillin!
Vi hoppade 90 cm! jag var så sjukt stolt!


Senare under våraen starade jag våran första hopptävling.! det var bara en klubbhoppning. Senare fåran Första Lokala var i Vindeln! vi hoppade klasserna 70-80 70 var  clearround. helt felfria! Sen så var det jätte många med i 80 så man fick vänta jätte länge. Men sen när det var min tur var Vanillin jättepigg! Kom kom till och med 2a!! JAG VAR HUR JÄVLA GLAD SOM HELST! Våran första lokala kom vi altså 2a och det var många med också! det var 6 placerade!


Sen har det fortsatt riktigt bra med Vanillin!

sen nu har jag ju köpt Bella! Hon har utväklat sig superbra! Jag köpte henne för att Vanillin blev ju skadad i våras. Och då började jag leta ponny igen efter som att vi inte trodde hon skulle bli frisk så fort. Och att jag också ville ha en till d ponny! Vanillin var ju bara en c ponny! Så jag köpte en till!


Det var allt :)! tack till alla som läste allt!:*
Kram angelina!

Kommentarer
Postat av: Elin

Åååå så sjukt fina ponnysar allihopa! :'D Haha du är som värsta förebilden, verkar så sjukt bra på å rida! Hihi (AA) ;) <3

2010-10-04 @ 22:10:37
URL: http://hietalaelin.blogg.se/
Postat av: Jessica

Yazzy står numera i nordmaling på ridskolan där och tävlas endel i både hoppning och dressyr.. Och är inte längre den galna lilla ponnyn som både du och jag känner till..:)

2010-10-05 @ 01:26:20
Postat av: Loella

VA kul att läsa :) Och att du dessutom hade bilder på alla! Vanillin har verkligen blivit fin numer :) Kram

2010-10-05 @ 18:03:15
URL: http://stallbrudarna.blogg.se/
Postat av: Majaaaa98:)<3

men guuud vilken hemsk olycka :''''( jag blir rädd å tårögd när jag läser det!!!!!



jätte fina bilder:)<3

2010-10-05 @ 21:36:46
Postat av: bella

Oj, Man ser verkligen vilken otrolig skillnad på Vannis från då och nu. amazing :)

2010-10-06 @ 19:04:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0