amanda-problem med duscha?

Tänkte skriva ett inlägg om hur jag lärde Gia bli duschad med vattenslang. (har fått önskemål om det)
När jag fick Gia ville hon inte alls bli duschad, eller med hink och svamp var det inga som helst problem utan det var med vattenslangen det var problem. Så det var alltså inte vattnet hon var rädd för eftersom det gick med svamp och även så gick hon att bada med i en sjö, så nej vattnet var inga problem utan det var slangen och ljudet som var hennes största problem.
Så vi höll alltid till i en vattenspilta, (på ett säkert ställe) och till en början så svampade jag henne där inne med vatten, och efteråt varje gång tränade jag med att bara ha slangen runt om henne, alltså inte vattnet på utan bara slangen. Och den tyckte hon ju såklart var jättehemsk från början men det var bara för henne att vänja sig att den faktiskt inte är farlig, och jag mesade inte med den runt om henne om ni fattar vad jag menar utan jag tog slangen och la mot henne och höll den där tills hon stod helt lugnt och still, då tog jag bort den. Sen fick jag tillslut dra slangen över hela henne utan att hon var rädd.
Sedan tog vi nästa steg, att jag bara fortsatte som jag tidigare gjort, höll slangen mot henne och sedan bad jag någon sakta he på lite vatten, inte mycket men bara så att det kom lite ur slangen och så att det lät lite. Till en början tyckte hon även det var hemskt osv, men vänjde sig betydligt fortare! Sedan fick man he på lite mera vatten eftersom, tillslut hade jag ett bra och valigt tryck i slangen.
Sen har vi hållit på och tränat och tränat, och nu kan man säga att hon inte alls är rädd länge, nu går hon att duscha hela henne med slangen, ända upp till huvudet. Hon är så duktig min lilla flicka ♥

Men det jag tänkte på var att inte stressa fram det eftersom det kommer med tiden, Gia var en ponny som behövde sin tid med det och nu accepterar hon det helt och inser att det inte är farligt och att hon dessutom litar på mig. Så med tiden löser sig de flesta problemen.
Detta är då hur jag gjorde, och jag kan inte säga om det är rätt eller fel, eftersom alla hästar fungerar olika, men detta var det som fungerade bäst för oss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0