amanda-gramantygel


Tycker alla kan skriva vad ni tycker om gramantygeln.
Tror de flesta vet hur en gramantygel sitter, om inte så kan ni kolla på bilden nedan.

Det är en extratygel som knäpps under sadelgjorden som går mellan frambenen genom bettringen och till ryttarens hand.


källa: Agria

”Gramantyglar påverkar hästens viktfördelning”

En studie genomfördes i Sverige för att försöka ta reda på om hästar som rids med gramantyglar förflyttar mera av sin vikt till bakbenen jämfört med om de rids utan gramantyglar. Forskarna använde en särskild mätplatta för att mäta benens tryck (kraft) mot marken. Mätningarna gjordes genom att ett antal hästar arbetades i samlad trav över plattan med tre olika utrustningar:

1) med endast med gramantyglar. 2) med en kombination av gramantyglar och vanliga tyglar. 3) med endast vanliga tyglar.

Resultatet av denna studie visade att när hästarna reds med en kombination av vanliga tyglar och gramantyglar hade de en signifikant större vertikal (uppåtgående) och framåtgripande impuls i bakbenen jämfört med när de reds med vanliga tyglar eller med bara gramantyglar.

Slutsatsen av denna studie är att man med gramantyglar, när de används korrekt och i kombination med vanliga tyglar, kan få den önskade effekten att hästarna förflyttar sin tyngdpunkt mera till bakbenen. Däremot fick man inte samma resultat när hästarna reds med endast gramantyglar.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Så som det står från Agrias artikel:

"när de används korrekt och i kombination med vanliga tyglar, kan få den önskade effekten att hästarna förflyttar sin tyngdpunkt mera till bakbenen."

tycker jag är en väldigt bra sammanfattning om hur en gramantygel kan inverka OM den används rätt vill säga! Sen finns det ju dom som använder den helt fel och då får den ju inte önskad effekt utan gör mer skada än nytta.

2011-07-20 @ 23:14:14
URL: http://jonasjoochjag.blogspot.com
Postat av: Amanda Pettersson! <3

Jag tycker gramanen är bra och jag brukar rida med den någon gång i bland bara för att "trycka till" hästen elr vad man ska säga, nu låter jag jätte hemsk (A)

I alla fall så tycker jag det är bra med gramanen om man tex ska lära in en häst elr hur man nu ska säga.. ja jag är sämst på att förklara så jag ska väl bara vara tyst nu.. men ni kanske fattar lite hur jag tänker i alla fall :P

KRAM

2011-07-20 @ 23:22:12
URL: http://silverhurley.blogg.se/
Postat av: alex idling

jag tkr att gramantygeln är bra att använda om man använder den på rätt sätt, har sett folk som hoppar med graman vilket jag absolut är imot. kan man rida på graman äre en väldigt bra hjälptygel enligt mig.

om den används av fel ryttare dvs som inte vet hur man ska rida på den osv äre inte acceptabelt ! :)

2011-07-20 @ 23:41:04
URL: http://morenaandme.blogg.se/
Postat av: Madde

Jag tycker det är okej att använda en period om man tex sätter igång hästen och man känner att man behöver den eller om man vill få bukt på ett problem men jag tycker inte att man ska rida på graman ofta utan endast tillfälligt. Sen ska man veta hur man ska rida med den så det inte skadar :)

2011-07-21 @ 10:43:20
URL: http://westerdal.blogg.se/
Postat av: evelina ljungbeck

Jag tycker att den är ganska onödig. Kan man inte rida hästen korrekt, så ska man lära sej & kan man så behövs ingen gramantygel. :)



Enda gångerna den används i mitt stall är ibland när någon hetsig unghäst ska ridas, eller om hingsten är extra stissig, då kan det vara en billig livsförsäkring om man kan ta lite extra i hästen när ndet blir nödvändigt, och dessutom undvika att bli knockad ibland. (a)

Men självklart ska man använda den så sällan som möjligt, de flesta hästar jag rider skulle jag aldrig ens fundera över att sätta på en gramantygel på. :P

2011-07-21 @ 14:25:53
Postat av: majja

Jag red med de en del på en häst jag hade under tillridning/till försäljning. Eller inte en del, men i början när jag skulle jogga honom i paddocken brukade jag ha det. Jag hade den löst och enda gången den tog i var ju när han själv slängde med huvudet. Han var väldigt pigg och stark men när han väl slappnade av gick han kanonfint. Gramanen hjälpte honom att våga söka sig neråt och slappna av vilket han tyvärr hade väldigt svårt för i början då han blivit riden på fel sätt väldigtväldigt länge!



Jag tycker gramanen är superbra om man kan rida med den och man måste vara så himla noga med att slappna av i handen och släppa efter när hästen gör det man vill. Så graman är något jag gillar om man kan rida med det & förstår hur det fungerar! :)

2011-07-21 @ 17:43:11
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: Line - träningsryttare

sv:Okej då kanske det var en annan Fruttis :)Men den liknade verkligen henne ;)

2011-07-23 @ 12:47:01
URL: http://traningsryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0