Angelina - Hackamore

Har ridit Pajero nu i tvådagar i rad på hacket och han verkar trivas väldigt bra med det. Tycker att han går fram fint för sänkeln och han tar i lite mer i galoppen! Så blir att börja använda det oftare! Sedan har jag även tänkt testa ett nova bett på honom så småning om. Men vi får se om jag hittar ett billigt eller om någon underbar människa skulle kunna låna ut ett till mig någradagar!
 
Idag ska jag rida Dressyr på min ridbana! Var längesen jag red på min ridbana nu!
 
Rider ni på hackamore och vad tycker ni om det ?:)

Kommentarer
Postat av: nina

ska man ha ett novabett ska man köpa ett nytt då alla hästar nöter olika på betten och finns då en risk att det kan gå av om man sätter det i en annan hästs mun.

Svar: Men ska se om det finns ett ändå ska testa rida på det 3 ggr innan jag bestämt mig hade jag tänkt. Tror inte han kommer kunna komma till skada på det om jag bara testar det. Plus att jag brukar försöka rida med benen så brukar inte behöva ta i han så mycket då jag rider dressyr :)
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 11:21:41
Postat av: Cissi

Jag provade hack på min tjej men det var på tok för starkt på henne..:/ Annars tycker jag att det är bra att variera med ett hack! :)

Svar: Men du kanske satte det förlångt ner för hackamore är inte ett speciellt starkt bett. Du kan ju alltid pröva att sätta det högre och se om det blir bättre :DJo det är ganska kul att kunna rida bettlöst och variera mellan det :D
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 12:37:20
Postat av: Rebecka Karlsson

Jag har ett hackamore men använder det ibland bara. Ska börja variera mycket mera med bett för bästa effekt. Men Tosca (min ponny) trivs på det men inte i tex hoppning för då blir hon stum. Men skogsturer, mys turer osv då är hon super fin :)

Svar: Okej ja alla använder det ju olika, Jag tänker nästan som du typ när man är ute och rider sedan något dressyr pass då och då :)
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 12:44:56
URL: http://justjumping.blogg.se
Postat av: Anna

Jag använder hackamore på två av mina hästar, en är ganska stark och drar upp huvudet lätt, men med hackamore gör han inte det så mycket (för det trycker ju på nosen och nacken) och min andra häst är ganska känslig i munnen men kan ibland låsa sig i munnen och inte vilja forma sig, men med hackamoret så kan han inte låsa sig för det trycker ju som sagt på nos och nacke :) så jag tycker det är skitbra! men hoppar dock inte på det för då är det för snällt och dom nochalerar det haha..

Svar: Ja låter ju som att du har samma problem som jag. Nae att hoppa på det kommer bli aldeles för snällt. <finns ju lote drag i Pajero mot hinder ;)
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 13:29:54
URL: http://princetonboy.devote.se/
Postat av: Ellen

Använder det på min kallvlodstravare som hatar bett och kan bli rätt stark. Han funkar jättefint på det (:
Tänkte bara säga, du har väl inte missat att Nutella är till salu igen? :)

2013-01-24 @ 14:08:20
URL: http://dayviews.com/eskywalker
Postat av: Ellen

Använder det på min kallvlodstravare som hatar bett och kan bli rätt stark. Han funkar jättefint på det (:
Tänkte bara säga, du har väl inte missat att Nutella är till salu igen? :)

2013-01-24 @ 14:09:57
URL: http://dayviews.com/eskywalker
Postat av: Ellen

Använder det på min kallvlodstravare som hatar bett och kan bli rätt stark. Han funkar jättefint på det (:
Tänkte bara säga, du har väl inte missat att Nutella är till salu igen? :) Eller har iallafall varit, tittade på hästnet just och såg inte henne och hon är inte såld iaf :o

Svar: Okej låter ju bra :DJo jag vet det :/
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 14:10:43
URL: http://dayviews.com/eskywalker
Postat av: Sandra

Jag har ett novabett som du skulle kunna få låna och senare köpa om du vill, Charlie funkar inge bra på det så har inte alls andvänt det mkt^^

Svar: Åh skulle vara jättasnällt om du ville låna ut det :D!Vilken storlek är det på bettet?:)
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 15:05:34
Postat av: Madde

jag rider båda mina hästar på hack men varierar med bett då de är på tok för starka men är rätt känsliga i munnen så jag rider med det typ varannan dag. När du sen rider på hack då måste du hålla koll på så att han inte börjar "hänga" i hacket när han går i form utan så han jobbar själv för om han hänger i hacket kan det leda till att han blir halt, känner många som fått hästar som blivit halta för de går och hänger på hacket! :)

Svar: Hahah ingen fara jag har koll ;)Jo jag varierar mellan bett och Hackamore och ska nog fortsätta med det. Men kan inte hoppa i hacket för de blir nästan för snällt för honom. Så då måste jag dock ha bett :)
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 15:38:21
URL: http://nattstad.se/sm%C3%A5landsryttare
Postat av: Cecilia T

Rider alltid med hackamore ;) Eller inte alltid, ibland i repgrimman också. Ska testa ett sidepull på min fina tjej också :)

Svar: Härligt :D
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 15:41:10
URL: http://ceciliatagerud.blogg.se
Postat av: Sandra

Sv: det är 12,5 cm men dom är grymt små i storlekarna så det är mer som ett 11,5 cm:)

Svar: Ja okej men då kommer han inte kunna ha det :(
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 18:38:48
Postat av: Elin

Hae faktist inte provat hack på min ponny, men jag vet inte.. Visa säger att hack är ett väldigt starkt bett, alltså nästan lite elakt..

Svar: Hacket är inte ett stakt bett. det kan bli starkt om du sätter det förlångt ner. Men annars är det ett snällt bett :)
norrlandsryttare.blogg.se

2013-01-24 @ 18:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0